تاریخچه بیمه پارامتری

بر خلاف بیمه غرامتی، بیمه پارامتری براساس پارامترهای از پیش تعریف شده به طور خودکار پرداخت می شود. این شکل جدید بیمه از کجا آمده است؟

دهه 1990 – دوران نوزادی

ریشه های بیمه پارامتری را می توان در بیش از 20 سال پیش در اواخر دهه 1990 ردیابی کرد، زمانی که این مفهوم هنوز در مراحل ابتدایی خود بود. در آن زمان، کشورهای در حال توسعه در آسیا در حال آزمایش بیمه مبتنی بر شاخص بودند که بیشتر برای محافظت از کشاورزان و جوامع کشاورزی در رخدادهای آب و هوایی سخت طراحی شده بود.

سال 2007 – پیشگامی

صندوق تسهیلات بیمه بلایای فاجعه بار کارائیب (CCRIF) اولین استخر ریسک چند کشوری است که با موفقیت بیمه های پارامتری را برای کمک به کشورهای حوزه کارائیب راه اندازی کرد. این صندوق بیمه نامه هایی را برای محدود کردن اثرهای مالی بلایای طبیعی بر بیمه گذاران ارائه کرده است. از زمان تأسیس، تقریباً 250 میلیون دلار به دولت‌های کارائیب و آمریکای مرکزی در پی طوفان‌های استوایی، زلزله‌ها و بارندگی‌های زیاد پرداخت کرده است.

سال 2015 – ظهور

افزایش دسترسی به داده ها و دیجیتالی شدن سریع به بیمه گران اجازه داد تا اولین محصولات پارامتری را به صورت انبوه به بازار عرضه کنند. مدل های اولیه در بخش سفر به کار گرفته شد. چین اولین بیمه تاخیر پرواز را معرفی کرد که در آن مسافران تا 300 یوان (40 دلار آمریکا) زمانی که پروازشان به عنوان تاخیر ثبت می شد، دریافت می کردند.

سال 2017 – نوآوری

Swiss Re راه‌حل پارامتری Insur8 را راه‌اندازی کرد که بیمه‌گر اتکایی آن را «اولین محصول بیمه هشدار طوفان برای مشاغل فعال در هنگ کنگ» نامید. در ادامه برنده جایزه نوآوری بیمه شد. در اوایل همان سال، AXA بخش جهانی پارامتری خود ا راه اندازی کرد تا مشتریان را در برابر خطرات آب و هوایی در در زمان وقوع بیمه کند.

سال 2018 و 2019- جریان اصلی

شرکت‌های بزرگ بیمه شروع به استفاده از بیمه های پارامتری کردند. شرکت Marsh ، محصول PathogenRX را راه اندازی کرد تا از کسب و کارها در برابر شیوع بیماری‌های عفونی محافظت کند و Aon از «بیمه وقفه کسب و کار بدون خسارت» برای شرکت‌هایی با دارایی های نامشهود بسیار رونمایی کرد. در سال 2019، Swiss Re، محصول FLOW را معرفی کرد که بیمه تجاری پارامتری است که از اندازه‌گیری سطح آب رودخانه‌ها استفاده می‌کند.

سال 2022 – آینده

بیمه پارامتری به عنوان روشی برای جبران فوری در زمان وقوع حوادث طبیعی یا وقفه پذیرفته شده است. یکی از نمونه‌های آن بیمه‌ی خرابی Parametrix است که به کسب‌وکارها پس از قطعی برق سریعا خسارت را پرداخت می‌کند. براساس گزارش‌ها هر سال 90 درصد سازمان‌های بزرگ این قطعی را تجربه می‌کنند.

منبع: https://insurtechdigital.com/articles/timeline-charting-the-history-of-parametric-insurance